الأحد، سبتمبر 17، 2006

NO "Muslim vs Christian"

انا أصلاً كنت خلصت تدوين النهاردة لولا الموضوع اللي قريته هنا
يا مسلمين أرحمونا وإستغفروا ربنا من مدونة اخناتون - صديقي اللينكساوي القديم
طبعًا كان لازم أرد وأقول وجهة نظري
.بس لقيت لازم شوية توضيح
أنا عمري ما فرقت بين مسلم ومسيحي، لأني اتربيت كده - و عشان محدش يفهم على مزاجه أنا والدي كان إمام في جوامع كتير - لكن هوه طلعنا كده
و أنا نفسي لما كنت في ثانوي أخدت دروس مع مدرسين مسيحيين و كانوا أحسن 3 مدرسين عرفتهم في حياتي العملية همه و مستر عبدالرحمن طه بتاع الإنجليزي
الاول كان استاذ مجدي وكان عليه التزام بالمواعيد والله عمري ما شوفته - و كان دايما يقول إن التزامه بالمواعيد مع الناس زي التزامه مع ربنا - و عمره ما قصر في وظيفته - بشهادة تلامذته اللي كانوا بياخدوا معانا درس منظرة، وأما لقاهم بيستهبلوا طردهم من الدرس.... اللي عمر ما مدرس عملها - و كان عنده مادة علمية قوية عمره ما استخسرها في حد - طالما احنا عايزين وعندنا استعداد
التاني كان مسيو أمجد سليم بتاع اللغة الفرنسية، وكان شرحه - و كان دايما مهتم بمستوى الطلبة اللي بتاخد معاه
التالت وألذ واحد فيه أستاذ وجيه توفيق مدرس الرياضيات - كانت أعقد مادة في تانية و تالتة - لكنه خلانا نحبها و عمره ما قصر معانا في حاجة، عشان كده لسه لما بشوف حد منهم لازم أقف - احترامًا له - و أسلم عليه
و أستاذ وجيه كان دايما بيهزر ويقول "اللي ميعرفش ييجي في ميعاد الدرس، ييجي يحضر المجموعة بتاعة الكنيسة - بس وهوه داخل يقول ان اسمه مايكل" و كنا كلنا بنضحك
ليه فجأة بقى فيه فرق؟ أنا مش عارف
لكن هأفضل كده - عمري ما أفرق غير بين إنسان حلو وإنسان وحش وبس

0 تعليقات:

إرسال تعليق

فضلا اترك تعليقك أو أكتب طلبك هنا، مع الحفاظ على أدب الحوار، واكتب اسمك من فضلك....